Peugeot 206 — kiedy regeneracja tylnej belki?
Peugeot 206 jest bardzo popularnym samochodem w Polsce w wielu innych krajach Europy. Niestety znany jest też z niezbyt miłej przypadłości, która dotyczy nowatorskiej konstrukcji tylnego zawieszenia, stosowanego przez Peugeota ale także innych francuskich producentów pojazdów osobowych. Podpowiemy co zrobić w takiej sytuacji, by naprawa nie wyczyściła nam portfela.
Wszystko rozbija się o tylną belkę skrętną. Jest to rozwiązanie charakterystyczne dla francuskich pojazdów, a także bardzo mocno krytykowane za dużą awaryjność. Rzeczywiście, nie da się ukryć że mocowania, łożyska i wahacze tylnej belki nie należą do najbardziej trwałych elementów tych samochodów. Już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, zwłaszcza pokonanych po wyboistych drogach pełnych dziur, mogą pojawić się pierwsze objawy zmęczenia tych podzespołów zawieszenia. Objawy są charakterystyczne dla każdego pojazdu, w którym zastosowana jest tylna belka. Peugeot 206 zdradza zmęczenie zawieszenia poprzez pojawianie się stuków, pukania, a także skrzypienia. Co warto zaznaczyć, jest to słyszalne zwłaszcza przy niskich prędkościach, a także podczas manewrowania po parkingu. Początkowy brak objawów przy szybszej jeździe może dać złudne wrażenie, że usterka nie jest poważna.
Tymczasem jest to ogromnie zdradliwe i może szybko wpędzić nieświadomego kierowcę w ogromne koszty. Uszkodzenia belki rozpoczynają się od wybicia łożysk, które stanowią jednocześnie podpory którymi element przytwierdzony jest do podwozia. Powoduje to swoistą reakcję łańcuchową. Pojawienie się dodatkowych luzów powoduje z kolei błyskawiczne zużycie się innych elementów, z których składa się tylna belka. Peugeot zastosował bowiem dodatkowe wahacze poprzeczne, które łączą belkę z tylnymi kołami i to właśnie one padają najszybciej. Na tym etapie nie ma już złudzeń, trzeba przeprowadzić kompletny remont tylnego zawieszenia, co w skrajnych przypadkach może przewyższyć wartość auta. Dlatego gdy tylko pojawiają się pierwsze objawy, powinna być przeprowadzona regeneracja tylnej belki. Peugeot 206 bardzo łatwo poddaje się tej operacji, która polega na wymianie jedynie tych podzespołów składowych belki, które uległy zużyciu. Koszty są nieporównywalnie mniejsze, niż w przypadku konieczności wymiany całego elementu.
Każdy posiadacz Peugeota 206 powinien więc być wyczulony na pojawienie się jakichkolwiek niepokojących odgłosów pochodzących z tylnej części auta. Jeśli to istotnie będzie problem z tylną belką skrętną i zareagujemy odpowiednio wcześnie, unikniemy ogromnych kosztów. Natomiast jeżeli będziemy dalej użytkować samochód mając takie objawy, belka po kolejnych kilku tysiącach kilometrów ulegnie tak dużemu uszkodzeniu, że regeneracja nie będzie już możliwa.